Úvod - Ako sa vyrába Tomb Raider

29. května 2009 v 21:11 | Razzi
Možno vás zaujala táto sekcia a možno vás popudí vytvoriť nejaký ten amatérsky level. No avšak hneď na začiatok, ešte predtým, než sa naplníte všakovakými ideálmi a myšlienkami o dokonalom leveli, vás musím varovať, že vytvoriť amatérsky level (ďalej len custom level) nie je nič jednoduché. Musíte si prečítať celý návod k danému editoru levelov, pričom návody sú pekelne dlhé a každé jedno slovo je dôležité. Vo svete level editingu sú dostupné tri druhy editoru: TRLE - Tomb Raider Level Editor - ktorý vyšiel spolu s piatym dielom ságy Tomb Raidera (mimo iného je dosť zložitý - v posledných dňoch sa v ňom učím pracovať) ďalej NGLE - Next Generation Level Editor - čo je rozšírením funkcií klasického TRLE a napokon Dxtre3D, čo je neoficiálny editor schopný vytvárať narozdiel od TRLE, ktorý vytvára levely len do TR4, levely do všetkých klasických dielov TR (TR1-5). Takže začnime si trochu rozoberať úvod, ktorý je síce len obkecávaním už toľkokrát prečítaného textu, no jednoducho úvod tu byť musí :).



Ako sa vyrába Tomb Raider?
Aby bolo hneď na začiatok jasné, bavíme sa tu o starých dieloch TR ságy (alebo inde sa uvádzajú ako klasické), teda nie o dieloch z dielne Crystal Dynamics.
Takže, Tomb Raider sa už od roku 1996 vyrába pomocou tzv. kubického level editoru - ide o editor, ktorý pracuje s pravouhlými útvarmi - štvorce, kocky, kvádre a pravouhlé trojuholníky. Všetky tieto útvary tvoria geometriu levelu. Ide o základ levelu, po ktorom dokáže Lara chodiť, popr. kĺzať sa, po ktorom dokáže Lara liezť, šplhať a podobne.
Ku každému levelu patrí tzv. base zložka (základná zložka). Vo vyššie spomenutých editoroch je to rozdielne - Dxtre3D využíva base level (základný level), pričom TRLE/NGLE využíva balíček WAD - skupinu súborov, ktorý obsahuje objekty.
Ďalľou zložkou, ktorá dotvára TR sú textúry. Skúšali ste niekedy hrať nové diely TR (Legend, Anniversary) bez textúr? Dá sa to dokázať cheatmi - skúste si to počas hry zapnúť a trochu hrať bez textúr. Nevyzerá to divne? Áno a riadne divne! Textúry sú to, čo dodáva Tomb Raideru život, farebnosť a dotvára prostredie. Jednoducho bez textúr by bol Tomb Raider ničím.
Nasvetlenie a zvuky sú ďalšími prvkami TR pri jeho výrobe. Každá miestnosť sa musí opatrne nasvietiť aby miestnosť pôsobila reálnym dojmom a nie len ako kocka s jednoduchým svetlom. Zvuky dotvárajú prostredie. Týmto myslím hudbu, ktorá hrá v hre - napr. hudba v pozadí - divné hučanie v hrobke (TR4) alebo zvuky zvierat v džungli (TR3) ale aj zvuk, ktorý vás vydesí, keď na vás skočí tiger alebo mečami ozbrojená socha bohyne Kalí - to všetko tvoria hudboné stopy alebo hudba.
Ako iste vidíte, musíte ovládať kopu vecí, aby ste postavili aký-taký level. Samozrejme level, ktorý obsahuje len zopár prepojených miestností a s len zopár predmetmi vo vnútri nemá šancu na úspech, preto autor musí level dôkladne prepracovať.

Ktorý editor levelov je pre mňa vhodný? Aké sú výhody a nevýhody jednotlivých editorov?
Tu sa trochu rozpíšem o použiteľnosti editorov z vlastnej skúsenosti. Musím tu napísať, že moje doteraz vyrobené levely (Return to Innocence, Peru Adventure a The Mayan Relic) sú vyrobené v Dxtre3D editore. V súčasnosti sa učím pracovať v NGLE editore, čo je pre mňa trochu zložité.
Na zahraničných fórach sa ľudia vyjadrujú takto: Ovládam TRLE a chcem sa naučiť Dxtre3D, no je to nenormálne ťažké. A zase naopak (ako ja) - Viem pracovať s Dxtre3D, no chcem sa naučiť robiť s TRLE/NGLE. Takže aké sú výhody Dxtre3D?
No asi také, že vytvára levely do všetkých klasických TR dielov (TR1-5) pričom si môžete vytvoriť aj vlastný základ, ktorý sa nazýva Base Level (na to slúžia jednotlivé programy, o ktorých si povieme omnoho neskôr). Ďalej jeho výhodou je kompaktnosť a skvelé ovládanie a prehľadnosť. Otáčanie, zoom a posúvanie miestnosti ovládanie myšou, pričom v TRLE/NGLE sa to ovláda klávesnicou (stisnutím SHIFT + šípky a letí to tak rýchlo, že sa to nedá kontrolovať).
Ťažko sa mi hovorí o nevýhodách Dxtre3D, pretože sa mi všetko zdá byť neuveriteľne ľahké, teda aspoň väčšina vecí - pridanie triggeru, itemu alebo static objektu (o týchto pojmoch neskôr) alebo vytvorenie portálu - fiktívnych dverí. To všetko je už pre mňa samozrejmosťou, avšak keď by som mal toto všetko urobiť v TRLE/NGLE, už by nastal veeeľký problém.
Jednoducho najlepšie je nechať si poradiť od odbnoríka v danej oblasti - odporúčam TR Forums, kde si môžete pokecať s ľuďmi, ktorý sa level editingom zaoberajú už nejaký ten týždeň (avšak po anglicky, no to myslím už každý zvládne).

Kde si môžem jednotlivé editory stiahnuť?
Editory sú na stiahnutie takmer na všetkých stránkach, ktoré sa zaoberajú problematikou level editingu. Napríklad anglický server Skribblerz.com alebo český web Sakul Raider sú najlepšími voľbami.

>> Nabudúce popis Dxtre3D editoru...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Čiči Čiči | Web | 29. května 2009 v 21:44 | Reagovat

Woow díky toto sa mi bude hodiť bo s kamoškou máme v pláne vytvoriť hru, a toto nám na ten malý začiatok určite pomôže :)

2 Razzi Razzi | E-mail | Web | 29. května 2009 v 22:07 | Reagovat

[1]: som rad, ze to bude aspon niekto citat :D

3 Bebe Bebe | Web | 30. května 2009 v 0:17 | Reagovat

Ja by som to aj prečítala ale bude mi to nanič lebo keď TRLE spustím vyskočí mi nejaka chyba.....

4 Čiči Čiči | Web | 30. května 2009 v 10:17 | Reagovat

[2]: No to si píš už to mám prečítané od slova do slova :)

5 Razzi Razzi | E-mail | Web | 30. května 2009 v 12:49 | Reagovat

[3]: Len mensi oznam : toto nebude o TRLE ale o Dxtre3D v ktorom mam uz aku-taku prax :)

6 Čiči Čiči | Web | 30. května 2009 v 18:26 | Reagovat

[5]: No to je dobré :)

7 petcraftgamestudio petcraftgamestudio | E-mail | 24. července 2014 v 17:48 | Reagovat

Ahoj neviete ako sa daju pridat ojekty do base levelov lebo pracujem na levely v dxtre3D editore a neviem si tam pridat objekty ktore stiahnem z internetu :-(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama